Analiza efectelor asupra receptorului a unor reclame care imită texte nepublicitare

În publicitatea tipărită, sinteza dintre cuvânt şi imagine creează un limbaj complex, orientat către obiectul promovat, şi se bazează pe strategii verbal-iconice polisemantice.                     În cazul unui anunţ publicitar care conţine text şi ilustraţie, ilustraţia este asemenea textului: dotată cu putere semnificantă. Nu ar fi posibilă, fără riscuri, o separare a textului (mesaj scriptural) şi imaginii (mesaj iconic), deoarece ambele sunt în convergenţă, solidare şi acţionează intertextual.

reclame-tv

Organizarea textuală şi imagistică a unei reclame are la bază o serie de coduri şisubcoduri care îi structurează mesajul, din care importante sunt:                                                                  – codul lingvistic (enunţurile verbale cu semnificaţiile lor particulare);

– codurile fotografice (selecţie a planurilor, încadratuă, ecleraj, unghiuri de vedere);

– codurile de punere în pagină (raporturi imagine/ text, imagine/imagine şi text/text);

– codurile tipografice (caractere, mărimi, stiluri, aranjament spaţial).

În cele ce urmează, voi analiza două reclame de la DEDEMAN, una de la BauMax și o reclamă veche (Săpun Lanolin ELIDA).                                                                                                         Reclamele de la Dedeman sunt cele afișate pe panourile stradale, realizate cu ocazia sărbătorii de Dragobete. Astfel, pentru a sărbători această sărbătoare, agenția de publicitate care lucrează pentru Dedeman a avut o idée briliantă pentru o mai bună promovare a produselor companiei: construirea unor mesaje care conțin versuri de dragoste (poezii). Iată câtva exemple: ”Îți pun inima pe tavă/ Și tot ce-i al meu e-al tău/ Și pentru că ești atât de suavă/ Îți dau în dar și-un ferăstrău!”; ”Aș da totul pentru tine/ Ca să-ți spun că mor de dor/ Dar de mă gândesc mai bine/ Îți cumpăr un atomizor” sau ”Te ador și te iubesc/ Așa că gresie îți dăruiesc.”.

dedeman-oglinda

Pot spune că astfel de mesaje sunt amuzante, deoarece îmbină dragostea cu bunuri material (gresie, polizor, central, mobilier), lucru care îi convinge pe oameni să cumpere produsele celor de la Dedeman. Consider că aceste mesaje atrag cititorul să cumpere de la magazinele firmei. Astfel, aceste poezii produc un efect de curiozitate asupra cititorilor, care sunt atrași astfel în ”capcană” și sunt convinși să cumpere produsele companiei. Astfel, campania inițiată de agenția de publicitate care lucrează pentru Dedeman este una inedită, decizia de a promova produsele firmei prin versuri fiind una de viitor și foarte strălucită.

Astfel, câștigul acestor reclame este faptul că vânzările companiei se află într-o continuă creștere, reușind astfel să își recruteze și fidelizeze clienți/ cumpărători. În ceea ce privește poziționarea textului, a produsului pe panou, aceasta stă în modul următor: în reclama cu Atomizorul, în partea dreaptă se află versurile, iar în partea stângă se află produsul. Dedesubt de versuri se află numele produsului, precum și prețul acestuia. Acestea sunt scrise într-un chenar albastru. Dedesubt de acest chenar albastru, se află unul portocaliu. Acolo este trecut în partea stângă site-ul web al celor de la Dedeman, iar în partea dreaptă sunt trecute sigla, logo-ul (”Dedicat planurilor tale”) și numele companiei.

Dedeman-atomizor

În ceea ce privește reclama cu Ferăstrăul, versurile sunt trecute în partea de sus a panoului, chiar în mijlocul acestuia. Dedesubt de text, se află, tot în centru, imaginea produsului. Apoi, în partea dreaptă este trecut numele produsului, precum și prețul (tot în chenar albastru). La fel ca și în reclama cu Atomizorul, jos de tot avem un chenar portocaliu, unde se află tot ceea ce am scris mai sus 9siglă, site web, logo Dedeman).

reclama-dedeman-fierastrau

În ceea ce privește reclama celor de la BauMax, aceasta face reclamă la reducerea ce se apliăc la căzi și la mobilierul de baie. Mesajul ”Ascultă-l pe bauMax: Ai mustață, ai reducere!” îi îndeamnă pe cititori să cumpere aceste produse, mai ales că este aplicată și o reducere. Textul reducerii este scris mare, fiind indicat de un roboțel. Astfel, câștigul acestei reclame constă în atragerea și fidelizarea ”celor cu mustață”, dar nu numai, pentru a le cumpăra produsele.

baumax-cu-mustata

Pot spune că nu mă atrage așa de mult această reclamă, deoarece implică foarte mult termenul de ”mustață”, acesta fiind regăsit și în imaginea care reprezintă și imaginea companiei (un bărbat cu mustață). Acum totul depinde și de viziunea celorlalte persoane. Pot spune doar că efectul produs asupra cititorilor nu este cel scontat, și anume creșterea vânzărilor precum la Dedeman.

Ultima reclamă, cea realizată la Săpunul Lanolin ELIDA, conține text care are aspectul unui articol de ziar. Efectul produs asupra cititorilor este acela de presupoziție. Acest text se bazează foarte mult pe cuvintele ”Elida Săpun Lanolin”. Câștigul acestei reclame constă în atragerea și fidelizarea noilor clienți, deoarece aceștia vor mereu ceva nou, iar acest săpun oferă acest lucru (”e mereu imitate din nou”). De  asemenea, reclama susține că abia la întrebuințare se va vedea diferența dintre acest săpun și altele. Deci, practic te îndeamnă să îl cumperi, pentru a-l putea apoi compara cu alte săpunuri. Până când nu îl cumperi, nu poți să știi dacă e bun sau nu. În acest mod se creează curiozitatea, care te impinge să cumperi produsul și astfel reclama are un success foarte mare, realizând niște câștiguri foarte mari.                                                                                                                                                         În concluzie, reclama tinde, odată cu prezentarea produselor și a bunurilor materiale, să determine şi reacţia cumpărării acestora. Un observator al vieţii economice din America (patria reclamelor) a declarat că ”nu poţi scăpa de atacurile reclamei decât prin sinucidere”.

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Branding, Publicitate, Reclame și etichetat , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s